Rabu, 15 Disember 2010

Tips Tambah Follower/Reader

de ape ngn follower?? npe yerk korg na plu++ follower korg??? tuk hape n burb pe????


firstly.....u all kne engt keyh.... Bilangan follower dlm ssbuah blog tu,, tak melambangkan  blog itu Gah or famous. Kehebatan sesebuah blogtue..terletak pde banyak perkara. Popularity tu terlalu subjektif. so....korg kne la pndai design...
 
But,kali ni aku bukan nak bebel pasal hal tue, tapi aku nak kongsi cara untuk plus+++ bilangan follower korg....


1. Update blog
korg jangan terlalu ‘berahi’ tuk pluss++ follower sampai korg lupa asas yang paling utama. Pada aku, dgn cara korg update blog, korg dah panggil reader2 lain untuk dtg. Tak kanlah dalam 10 yang datang baca tu, tak da satu pun yang follow. MUSTAHIL. Melainkan korg  update mcmnie..
“Hari ni, tempat aku sgt panas ok. Habis basah ketiak aku. Oklah, aku nk pergi Library, nak cari Air-cond…”
Memang kna caci jer lah. Sumpah aku tak masuk dah blog yang mcm ni!! Apa korg ingat ni Twitter?!!! tagged?????


2. Blogwalking
Mana2 bloggers, kalau korg ask doang msty doang ckp yg blog walking (BW) ni adalah sgt penting! Kalau tak, tak kan wujud ‘Blog Larian’, software ‘AutoBlogWalking’ dan lain2. So, rajin2kan diri untuk berBW! Ada banyak cara untuk utk korg BW smbil tambah bilangan follower ni. so amalkn 3 pkara nie k.....
a) Tinggalkan jejak di shoutbox – supaya senang mereka jejak kamu semula
b) Berikan comment berkaitan entry yang kamu baca- supaya kamu mendapat perhatian mereka.
c) Follow blog mereka – supaya mereka rela hati follow kamu dan bukan secara paksa rela.
Selain korg dapat follower, kamu juga dapat pengunjung tetap.

3. Suasana blog kamu.
Kekemasan blog korg tu sgt penting. Pastikan segalanya mudah dibaca n mudah difahami. Jangan semakkan blog dengan pelbagai widget selagi ada. Ambil mana yg korg rasa perlu. Pastikan blog kamu tak berat. Sebab, blog yg berat akan menyumbang kpd penurunan pengunjung/visitor. Kalau visitor kita kurang, probability untuk dapat follower adalah teramat tipis! Jika korg  sediakan ruangan iklan, pastikan iklan korg berada dlm keadaan yang tersusun dan kemas.


Aku rasa cukup 3 perkara ni korg amalkan, insyaallah akan ramai yang suka korg dan follow korg dengan rela hati. Kita jangan bandingkan diri kita dgn bloggers yang sememang seorang public figure ataupun pernah menjadi public figure. That’s totally a different story.


Pada korg yang kini miliki follower beriban2, jangan pula lupa diri. korg bukan siapa2 kalau bukan kerana follower2 korg juga. so.. tak salah kita hargai usaha mereka. Bukankah saling support each other jauh lebih baik dari berlagak sombong!
Renung-renungkan.

p/s: aku just bg pndgn.....aku pn msih blajar lgik........ follower pon ta byak lg.....so... aku akn ikut sume tip nie.....

2 ulasan:

  1. yeaa.. truee.. kdg2 widget yang bnyak pon bikin mate serabot gak na bca. 1 more thing, isi penting tu kna best. Baru masyuk nak baca blog. Btw, aku pon baru gak lam bab2 nih. So, kne usaha lagik. Ganbatte!! ngee~

    BalasPadam
  2. thts true!!!!!!! mmg btol bebeno le...hihihihihihi
    tgok bloq laen yg dh meletup pon mule2nye mcm kite jgk........ble da lme ok la.....

    mcm manusia la.....mak kte lahirkn kite mle2 bleyh merngkak....ade ke mak lahir tros blari hahaha

    BalasPadam